Co oznacza równe traktowanie w szkole?
Każda społeczność szkolna cechuje się różnorodnością m.in. ze względu na płeć, stopień sprawności, wyznanie lub bezwyznaniowość, narodowość, pochodzenie etniczne, kolor skóry, orientację seksualną, stopień zamożności i inne cechy.
Równe traktowanie w szkole oznacza, że uczennice i uczniowie oraz każda osoba należąca do społeczności szkolnej są traktowani z szacunkiem, mają możliwość korzystania z przysługujących im praw i wolności, rozwijania i realizacji swoich talentów z uwzględnieniem ich potrzeb i możliwości.
Prawo do równego traktowania wynika z godności i wolności każdego człowieka i jest zapisane m.in. w Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, Konstytucji RP oraz innych przepisach prawa.
Co to jest szkolny Kodeks Równego Traktowania?
Szkolny Kodeks Równego Traktowania (KRT) to narzędzie, które wspiera kadrę szkół w pracy pedagogicznej i wychowawczej w kształtowaniu postaw opartych na otwartości i szacunku dla różnorodności społecznej i budowaniu kultury dialogu. Kodeks określa najważniejsze wartości i cele szkoły dotyczące równego traktowania, a także sposób ich realizacji.
Idea KRT powstała w odpowiedzi na potrzeby szkół dotyczące równego traktowania, a także w związku z realizacją zapisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 maja 2013 roku , zgodnie z którym szkoły są zobowiązane do wdrażania działań antydyskryminacyjnych obejmujących całą społeczność szkoły.
Jak FRS wspiera szkoły w opracowaniu i wdrożeniu KRT?
Wspieramy szkoły w opracowaniu i wdrażaniu szkolnych KRT poprzez:
- Warsztaty wprowadzające dla dyrekcji i kluczowej kadry pedagogicznej szkół dotyczące równego traktowania oraz planowania pracy nad KRT w szkole.
- Szkolenia i warsztaty dla rad pedagogicznych.
- Spotkania informacyjne i szkolenia dla rodziców bądź opiekunów prawnych.
- Warsztaty dla zespołów roboczych w poszczególnych szkołach, powołanych w celu opracowania KRT.
- Warsztaty dla uczniów i uczennic dotyczące badania potrzeb związanych z równym traktowaniem w szkole.
- Konsultacje treści Kodeksów opracowanych przez szkoły.
- Spotkania ewaluacyjne.
KRT wyróżnia się spośród innych działań na rzecz równego traktowania, prowadzonych przez FRS w szkołach swoją uniwersalnością, systemowym podejściem i praktycznym zastosowaniem. Najważniejsze założenia KRT to:
- Uwzględnienie szerokiego zakresu przesłanek dyskryminacji, aby równe traktowanie i ochrona przed dyskryminacją były zapewnione dla wszystkich w szkole, bez względu m.in. na narodowość, pochodzenie etniczne, kolor skóry, wyznanie lub bezwyznaniowość, płeć, stopień sprawności, orientację seksualną czy stopień zamożności oraz inne przesłanki.
- Szerokie rozumienie społeczności szkolnej obejmujące m.in. uczniów i uczniowie, kadrę pedagogiczną, pracownice i pracowników administracyjnych, dyrekcję, rodziców bądź opiekunów prawnych.
- Systemowe podejście do równego traktowania w szkole poprzez określenie najważniejszych wartości i celów szkoły związanych z równym traktowanie oraz planowanie regularnych, długoterminowych działań na rzecz równego traktowania.
- Zwiększanie samodzielności szkoły w zakresie równego traktowania m.in. poprzez zaangażowanie społeczności szkolnej w opracowanie i wdrażanie działań na rzecz równego traktowania.
- KRT to nie (tylko) dokument – opracowanie i wdrożenie KRT w szkole jest przede wszystkim żywym, dynamicznym procesem, który opiera się na badaniu potrzeb, formułowaniu wniosków oraz planowaniu adekwatnych działań.
Polecamy do pobrania materiały pomocne do opracowania i wdrażania KRT w szkole:
Grantodawcy i honorowe patronaty dla działań FRS na rzecz KRT
Proces opracowanie i wdrożenia szkolnych Kodeksów Równego Traktowania był finansowany w ramach następujących projektów:
- Projekt „Wdrażanie standardów równego traktowania w edukacji i instytucjach publicznych” realizowany w ramach programu Obywatele dla Demokracji finansowanego z Funduszy EOG we współpracy z Fundacją im. Heinricha Boella w Polsce.
- Projekt Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona jest realizowany przez Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej w partnerstwie z Fundacją na rzecz Różnorodności Społecznej w ramach programu Obywatele dla Demokracji, finansowanego z Funduszy EOG.
- Projekt pt. „Zasada równego traktowania w praktyce – rozwiązania systemowe wspierające integrację obywatelek i obywateli państw trzecich oraz społeczeństwa przyjmującego w administracji publicznej i edukacji” współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich oraz budżet państwa (nr projektu: 60/10/EFI).
Proces pracy nad KRT został objęty honorowym patronatem:
- Ośrodka Rozwoju Edukacji, Rzecznika Praw Obywatelskich, prof. Ireny Lipowicz
- Pełnomocnika Rządu do spraw Równego Traktowania, prof. Małgorzaty Fuszary.
Wsparcia organizacyjnego w realizacji działań udzielił takze Ośrodek Rozwoju Edukacji (ORE) w Sulejówku.
Jeśli chcesz skorzystać ze wsparcia FRS w opracowaniu i wdrożeniu KRT w Twojej szkole, napisz do nas: biuro[@]ffrs.org.pl