Pod redakcją Natalii Klorek i Katarzyny Kubin
Publikacja jest zbiorem 11 artykułów napisanych przez nauczycielki i inne osoby pracujące w instytucjach oświatowych w Polsce. Każdy z tekstów poświęcony jest autorskim działaniom, podejmowanym w placówkach przyjmujących dzieci cudzoziemskie w Polsce (w szczególności uczniów uchodźczych i uczennice uchodźcze), mającym przyczynić się do powstania zintegrowanej społeczności szkolnej i placówki wielokulturowej. Wśród działań i rozwiązań opisanych w publikacji znajdują się m.in. zatrudnienie w szkole pomocy nauczyciela lub osoby pracującej jako asystent międzykulturowy czy asystentka międzykulturowa, działania skierowane do polskich rodziców i opiekunów, zwiększające ich wiedzę na temat uchodźstwa i migracji, oraz działania wspierające naukę języka polskiego jako drugiego.
Książka stanowi cenny zapis wyzwań stających przed placówkami oświatowymi, przyjmującymi dzieci cudzoziemskie, oferując jednocześnie konkretne rozwiązania, opisane przez osoby mające praktykę w pracy z uczniami i uczennicami cudzoziemskimi.
Jeżeli interesuje Cię ta pozycja, polecamy również:
Tytuł: „Innowacyjne rozwiązania w pracy z dziećmi cudzoziemskimi w systemie edukacji. Przykłady praktyczne”
Redakcja: Natalia Klorek, Katarzyna Kubin
Wprowadzenie: Katarzyna Kubin
ISBN: 978-83-932271-1-2
Wydawca: Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej (FRS)
Miejsce i data wydania: Warszawa, 2012
Nakład: 1000 egz. (do wyczerpania nakładu)
Wersja drukowana publikacji jest dostępna bezpłatnie do wyczerpania nakładu. W celu zamówienia egzemplarza, prosimy wysłać zgłoszenie na adres: biuro@ffrs.org.pl.
Od wielu lat do szkół naszego Zespołu przyjmujemy uczniów i uczennice z różnych stron świata – Czeczenii, Armenii, Tybetu, Afganistanu, Wietnamu, Chin i krajów Afryki. Musieliśmy się wiele nauczyć, aby wypracować skuteczne metody pracy z dziećmi, nieznającymi języka polskiego i polskiej kultury, często mającymi za sobą traumatyczne przeżycia i które nierzadko przejmują się sprawami związanymi z legalizacją pobytu w Polsce. Staramy się w naszej szkole uczyć tolerancji i akceptacji tego, co wydaje się „inne”. Publikacja ta pozwala zapoznać się z doświadczeniami osób, na co dzień pracujących, podobnie jak my, w wielokulturowych środowiskach szkolnych. Prezentuje ona propozycje ciekawych i praktycznych rozwiązań tych wyzwań, z którymi wszyscy nieuchronnie borykamy się chcąc wesprzeć dzieci cudzoziemskie w procesie edukacji.
dr Krystyna Starczewska, dyrektorka Społecznego Gimnazjum nr 20 w Warszawie, pomysłodawczyni Zespołu Szkół „Bednarska”
Artykuły zawarte w niniejszej publikacji to cenny zapis codziennych doświadczeń, dylematów i inspirujących rozwiązań, dotyczących edukacji dzieci cudzoziemskich. Są ważnym przyczynkiem do refleksji nad kwestiami związanymi z integracją i przeciwdziałaniem dyskryminacji w szkołach. To lektura obowiązkowa dla wszystkich, którzy staną przed wyzwaniem pracy w szkole wielokulturowej. Po tę publikację powinny także sięgnąć osoby, zajmujące się polityką oświatową, jako że wielokulturowość nie jest dla polskiego systemu edukacji jedną z możliwości, ale jej realną przyszłością. Zapraszam do lektury.
Sławomir Broniarz, prezes Związku Nauczycielstwa Polskiego
Wprowadzenie możliwości zatrudniania przez szkoły pomocy nauczyciela, potocznie zwanej asystentem międzykulturowym lub asystentką międzykulturową, to jedno z ciekawszych i bardziej nowatorskich rozwiązań w polskim systemie oświatowym. Wieloletnie doświadczenie Stowarzyszenia Interwencji Prawnej pokazuje, jak wiele dobrego ktoś taki może wnieść w życie społeczności szkolnej. Ważne jest, by osoba, pracująca w roli pomocy nauczyciela, sama była cudzoziemcem lub cudzoziemką – wówczas bowiem najlepiej rozumie kulturę dzieci oraz trudności, mogące wystąpić w ich integracji w Polsce. Mam nadzieję, że niniejsza publikacja, zachęci zarówno szkoły, jak i organy prowadzące placówki oświatowe do korzystania z tego rozwiązania.
dr Witold Klaus, prezes Stowarzyszenia Interwencji Prawnej
Wprowadzenie, Katarzyna Kubin
Część I: Szkoła wielokulturowa w Polsce
Część II: Innowacyjne rozwiązania edukacyjne w kontekście wielokulturowości
Część III: Pomoc nauczyciela i asystent międzykulturowy jako rozwiązania instytucjonalne