Różnorodność społeczna to część szkolnej codzienności. W klasach spotykają się uczennice i uczniowie o różnym pochodzeniu i stopniu zamożności. Coraz częściej społeczności szkolne współtworzą też uczennice i uczniowie różnej narodowości, różnego wyznania, koloru skóry, posługujący się różnymi językami. Slowem: dzisiejszą szkołę współtworzą osoby wychowane w różnych normach społeczno-kulturowych.
Dla szkół, taka różnorodność doświadczeń i perspektyw stanowi ważny zasób. Wiąże się także z wyzwaniami – szczególnie w obszarze komunikacji i współpracy pomiędzy nauczycielkami i nauczycielami a uczniami i uczennicami oraz ich rodzicami i opiekunami prawnymi.
Jako FRS wiemy, że wykluczeniu społecznemu i dyskryminacji w szkole trzeba przeciwdziałać systemowo oraz aktywnie budować i umacniać atmosferę bezpieczeństwa i szacunku.
Oferujemy programy edukacyjne i zindywidualizowane wsparcie. Nasze działania kierujemy przede wszystkim do kadry szkół przyjmujących dzieci i młodzież z doświadczeniem migracyjnym.
Nasze podejście:
Wspieramy szkoły systemowo w zarządzaniu różnorodnością, bo wiemy, ze systemowe podejscie:
zapewnia poczucie bezpieczeństwa, co przekłada się na skuteczniejszą pracę z wszystkimi uczennicami i uczniami oraz lepsze wyniki w nauce dzieci z doświadczeniem migracji.
buduje pozytywne relacje dzieci z doświadczeniem migracji z rówieśnikami wychowanymi w Polsce.
daje poczucie satysfakcji nauczycielkom i nauczycielom w pracy z dziećmi z doświadczeniem migracyjnym.
poprawia komunikację szkoły z rodzicami i opiekunami prawnymi dzieci z doświadczeniem mgiracji.
Rozumiemy, że różnorodność społeczna dotyka wiele obszarów działania szkoły:
na poziomie współpracy, komunikacji, zarządzania i atmosfery pracy w klasach.
na poziomie współpracy i komunikacji pomiędzy dorosłymi współtworzącymi społeczność szkolną: dyrekcją, kadrą pedagogiczną, kadrą administracyjną i rodzicami.
w zakresie obowiązujących zasad, norm i wartości oraz kultury organizacyjnej całej społeczności szkolnej.
Co oferujemy:
Konsultacje indywidualne dla nauczycielek i nauczycieli a także dla dyrekcji szkół z zakresu:
przepisów dotyczących wspierania edukacji dzieci cudzoziemskich w szkole.
nauczania języka polskiego jako drugiego/obcego.
oceniania postępów w nauce dzieci z doświadczeniem migracji.
współpracy z rodzicami i opiekunami prawnymi dzieci z doświadczeniem migracji.
prowadzenia zajęć wspierających integrację i przeciwdziałających wykluczeniu dzieci z doświadczeniem migracji.
tworzenia przestrzeni do dyskusji w klasie na temat równego traktowania i szacunku oraz barier, które stają im na przeszkodzie (w tym postaw ksenofobicznych i nacjonalistycznych).
Warsztaty i szkolenia dla kadr pedagogicznych:
Temat i program zajęć zawsze dopasowujemy do potrzeb danej szkoły lub grupy. Przykładowe zagadnienia, jakie poruszamy na warsztatach i szkoleniach to:
Przepisy dotyczące wspierania edukacji dzieci cudzoziemskich w szkole.
Różnice kulturowe, religijne i społeczne oraz ich wpływ na funkcjonowanie dzieci w klasie i w szkole.
Jak doświadczenie migracji lub uchodźctwa wpływa na funkcjonowanie psychospołeczne dziecka.
Jak współpracować z rodzicami i opiekunami prawnymi dzieci z doświadczeniem migracji lub uchodźctwa.
Jakie istnieją rozwiązania instytucjonalne, które mogą wesprzeć pracę w klasie oraz integrację w całej szkole w związku z przyjmowaniem dzieci z doświadczeniem migracji lub uchodźctwa.
Kompleksowa opieka przy wdrażaniu procesów i procedur szkolnych:
Organizowanie w szkołach oddziałów przygotowawczych dla uczennic i uczniów przybywających z zagranicy, którzy nie znają języka polskiego albo znają go na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki, zgodnie z rozwiązaniem wprowadzonym Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 09 września 2016 r. (D.U. 2016 r. poz. 1453, paragraf 17).
Dlaczego warto z nami współpracować?
Od 14-stu lat działamy na rzecz kształtowania otwartego społeczeństwa różnorodnego oraz przeciwdziałania dyskryminacji.
Pracuje z nami doświadczony zespół edukatorek i edukatorów.
Wydajemy specjalistyczne publikacje dotyczące wspierania edukacji i integracji dzieci z doświadczeniem migracji. Sprawdz nasze publikacje oraz serię filmów „Narracje Migrantów”.
Jakość i kompleksowość naszych działań doceniły szkoły i instytucje oświatowe.
Wspieramy nawiązywanie kontaktów i wymianę doświadczeń.
Co mówią osoby, które skorzystały z programów edukacyjnych FRS:
„Szkolenie pozwoliło mi na uporządkowanie posiadanej przeze mnie wiedzy dotyczącej nauki dzieci cudzoziemskich i nauczania języka polskiego jako drugiego.”